Fyn er fin jo! #udogsemeddsb #fokusgrupper #møddanmark #visesiodense #visespågrillen (her: Toget Til Odense)
seen from United States

seen from United States
seen from United States
seen from China

seen from Switzerland
seen from Australia
seen from United States

seen from United Kingdom
seen from United States
seen from Hong Kong SAR China
seen from Canada

seen from Russia
seen from Germany
seen from United States
seen from United States
seen from Yemen

seen from Germany
seen from Syria

seen from China
seen from Türkiye
Fyn er fin jo! #udogsemeddsb #fokusgrupper #møddanmark #visesiodense #visespågrillen (her: Toget Til Odense)
Fokusgrupper
Et fokusgruppeinterview, er et interview mellem en gruppe af interviewer og én moderator (spørgeren), som er samlet for at sætte fokus på et emne. Moderatoren forholder sig passiv og stiller typisk åbne spørgsmål eller beder gruppen om at løse en lille opgave, som relatere sig til emnet og som gruppen dermed skal diskutere og debattere. En typisk opgave kan lyde på at man beder interviewerne placere eks. et produkt ift. en skala eller et andet eksisterende produkt, hvoraf interviewerne bliver nød til at begrunde deres valg. Det er altså gruppe dynamiske mekanismer som styrer processen, og den interaktion som forekommer. Fordelen, er at man kan udvinde nye vinkler på det pågældende emne og man får et indblik på målgruppen/interessenternes holdning, som dermed er til moderatorens fordel. Dette er en kvalitativ metode, da der lægges vægt på svarene og ikke datamateriale, derudover er det svært at måle hvorledes resultatet stemmer over ens med den resterende befolknings holdning. Ulemperne kan være at man gruppen ikke har kendskab til emnet, og man må derfor udvælge sine interviewere nøje. En anden tænkelig ulempe kan være at de går ind og påvirker hinanden, hvilket ikke er hensigten. Hvordan kan jeg anvende det ift. mit projekt? Jeg ville kunne anvende metoden evt som en test for en række lærer (min målgruppe) og hører deres mening til min kampagne, og anvende den feedback de kommer med.
Fokusgrupper med max oplevelse
I går var jeg som associeret partner i DARE2 med Kris Østergaard og Laila Pawlak ude og lave fokusgruppe interviews med generation Y. Som cand.com har jeg lært, hvordan man gør på den korrekte måde, men i går tog jeg masterclass programmet ved at se, hvordan DARE2 svinger det.
Først og fremmest er Kris Østergaard den absolut dygtigste moderator, jeg nogensinde har set. Han er skarp, cool, klog og han fanger alt det, der skal spørges ind til. Udover at det var en fornøjelse at se ham arbejde, oplevede jeg, hvordan et fokusgruppe interviews med en oplevelsestilgang kan give virkeligt meget - både til dem der skal have viden om noget, men også til dem der deltager.
Hvis man virkeligt vil skabe løsninger, der virker i denne verden, er det så ufatteligt vigtigt at forstå dem, man vil noget med. Om man baserer sine ideer på fokusgrupper eller kalder det brugerdrevet innovation, så er inddragelsen af den relevante part afgørende for succes.
Det er så essentielt at kunne få viden om andre og at kunne gøre det på en måde, så det er attraktivt at deltage. Det er ikke en belønning i form af 200 kr eller en biografbillet, der får folk til at åbne op og give af sig selv. Det er følelsen af at blive hørt og få en god oplevelse ved at deltage.
Tak til Kris og Laila for masterclass inspiration.