Interbellum
Vrijdag 14 maart
In de politiek bestaat een vreemd interbellum. Je hebt het punt tot waarop er gewoon aan beleid wordt gedaan. En je hebt de finale strijd voor de kiezer, die zich enkele weken voor de verkiezingen afspeelt. Die tussenperiode is bizar. Politici doen alsof het gewone leven nog doorloopt, maar zitten in hun hoofd eigenlijk al in de campagne. De kiezer is daarentegen helemaal nog niet met die verkiezingen bezig en kijkt op van het vreemde gedrag van zijn politici.
Dit politiek interbellum lijkt nog het meest op het geduw en getrek van puberjongens. Voor de leerkracht, die net nog over zijn schouder keek, lijkt het alsof iedereen nog mooi in de lijn loopt. Straks zullen de opgeschoten pubers het pleit beslechten bij de fietsenrekken. Maar nu doen ze nog alsof er niets aan de hand is maar probeert de ene de andere pootje te lappen, geeft de ene een por en de andere een schouderduw.
Ach, als ze daarvoor en daarna goed studeren, hun diploma halen en goed doen voor maatschappij, gezin, volk en vaderland is er niets aan de hand. Ook dat interbellum maakt deel uit van de verkiezingsfolklore. Ik probeer er langzaam aan te wennen. Maar toch ook niet teveel.
Fijn weekend, Noël Slangen












