χελόου! ελληνίδα εξωτερικού εδώ.
πρώτα θα θέσω τις ερώτησεις μ και μετά θα εξηγήσω λίγο τις σκέψεις μ
ερώτηση 1: υπάρχει κάπου που να μπορώ να αγοράσω μέρος παραδοσιακής φορεσίας (πχ γιλέκο κλπ) που να μην είναι τρελά ακριβό και η ποιότητα να επιτρέπει καθημερινή χρήση;
ερώτηση 2: γιατί απομακρυνθήκαμε/χάσαμε τόσο επαφή με τις παραδοσιακές φορεσιές μας;
τα τελευταία χρόνια έχω παρατηρίσει ότι άλλες κουλτούρες/λαοί φωράνε ακόμα τα παραδοσιακά τους ρούχα ή μερή από την φορεσία, ή τα έχουν προσαρμώσει για τον 21ο αιώνα. πχ ινδία, κάποιες χώρες στην αφρική κλπ. εμείς όμως δεν κρατήσαμε τίποτα, και αν φόραγε κάποιος κάτι παραδοσιακό έτσι για να βγει για καφέ θα ήταν φουλ περίεργο.
δεν υπάρχουν ρούχα με παραδοσιακά μοτίβα (δεν μιλάω για τα "αρχαία" λευκά/μπλε που πουλάνε σε τουριστικά μαγαζιά). ούτε εννοώ να αρχίσουμε να φοράμε την στολή του τσολία για να πάμε στο γραφείο. αλλά στεναχωριέμαι λίγο, και με παραξενεύει πολύ που ήμαστε τόσο παραδοσιακοί (εως κολλημένοι) με κάποια πράγματα, πχ ακόμα φτιάχνουμε καφέ με μπρίκι και γκαζάκι, οι μπαρμπάδες που έχουν κομπολόι κλπ αλλά δεν κρατήσαμε τίποτα που να φοράμε.
όταν ήμουν παιδί, έζησα για λίγα χρόνια στην κίνα, και εκεί τον 20ο αιώνα εκσυνχρόνισαν τα παραδοσιακά ρούχα για γυναίκες και δημιούργησαν το qipao (γνωστό και ως cheongsam), που φοράνε και σήμερα στις γιορτές, γάμους κλπ. υπάρχουν και μπλουζίτσες στο ίδιο στυλ που φοριούνται πιο καθημερινά, και απο τα 90ς ήρθαν στην δύση και βλέπουν μια μικρή αναγένηση τα τελευταία χρόνια.
επειδή πέρασα κάποια χρόνια εκεί, μου αρέσει πολύ αυτό το στυλ, αλλά αισθάνομαι άβολα να φορέσω έτσι στο άσχετο ένα ρούχο από άλλη κουλτούρα (βλ. cultural appropriation, και τις βλακείες που κάνουν οι ξένοι με τα δικά μας - ξέρεις πολύ καλά τι εννοώ. δεν θέλω να φαίνομαι έτσι). οπότε σκέφτηκα γιατί απλά δεν φοράω κάτι ελληνικό;; ας είναι φουλ στην μόδα η κίνα τώρα (βλ. you met me at a very chinese time in my life. οι αμερικάνοι δεν θα σταματήσουν ποτέ να βασανίζουν ξένες κουλτούρες απ'ότι φαίνεται).
όμως δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο με το qipao στην ελλάδα.
αφήνω κάποια λινκς για να καταλάβεις τι εννοώ. ότι δλδ δεν θέλω να είναι λες και ήρθα απευθείας απο το 1821, αλλά ούτε να φοράει και όλος ο πλανήτης zara και h&m. προς το παρόν ψάχνω να βρω βυζαντινά-στυλ κοσμήματα (σε λογική τιμή), γτ φόραγε η μαμά μ όταν ήμουν μικρή και δεν μου κάνουν τόσο μπαμ ως εκτός τόπου και χρόνου
https://www.leenhiboutique.us/products/new-chinese-style-mothers-down-jacket-western-style-noble-ladys-mink-coat-middle-aged-and-elderly-womens-autumn-and-winter-down-jacket
https://www.instagram.com/tongtongfriendshipstore/
https://thetinselrack.com/products/rui-qipao-curved-hem-top-1?srsltid=AfmBOoq-zPpbdUJyDPAbbV5bwVBc6tuXxNr-61RFb4E_YbBMTQilQ_VS
https://thetinselrack.com/collections/cny-2026/products/nari-knot-button-qipao-top?variant=43228013068371
Καλησπέρα και χίλια συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση, αλλά ως συνηθως γινεται χαμος από asks στο inbox.
1) Απ' όσο ξερω, όχι. Αν γραψεις στο google (ή και στο facebook!) "εργαστηρι παραδοσιακης φορεσιας" θα σου βγαλει λογικα καποιες επιλογες, αλλα παντα είναι πιο ακριβα λογω των κεντημάτων και της χειρονακτικης δουλειας. Προσωπικα κι εγω δεν το εχω ψαξει πολύ, αν και θα ηθελα.
2) Πιστευω οτι χάσαμε τόσο επαφή με τις παραδοσιακές φορεσιές μας επειδη "ανηκομεν εις την Δυσην" και η μοδα και ο προοδευτισμος επίτασαν να φοραμε τα πιο δυτικα ρουχα. Κοιτουσαμε προς τα Δυτικα κρατη για την προοδο μας, και ηταν φυσικο να αλλαξουμε και τα ρουχα μας. Οι Ανατολικες χωρες ειχαν αλλα σημεια αναφορας, και επηρεαστηκαν λιγοτερο απο την Δυση, εξ ου και η διαφορετικη παραδοση στο ρουχισμο.
Κι εγω θα ηθελα παρα πολυ να φοραμε τα παραδοσιακα μας περισσοτερο. Μια μικρη τετοια κινηση ειχε γινει απο την τοτε πρόεδρος της Επιτροπής 2021 Γιάννα Αγγελοπούλου, με τη φορεσιά της στο Προεδρικό μέγαρο για τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση. Δυστυχως ομως αυτο δεν καθιερωσε καποια καινουρια μοδα.
Υπάρχει πάντως και η συλλογή της Βίκη Χιουρέα (Viki Hioureas), Palaiologue, που ειναι μοντερνα αλλα εμπνεεται απο παραδοσιακα μοτιβα.
Απο ενα παραδοιακο τοπικο εργαστηρι πηρα 1-2 κοσμηματα και τα φοραω που και που. Αν επισκεφτείς πόλεις όπως τα Γιάννενα, που κρατούν ακόμα την παράδοση στα κοσμήματά τους, μπορείς να βρεις πολλά πιο παραδοσιακα σχεδια. Απο online καταστηματα θα ήθελα να πάρω και κοσμήματα από AENALIA και AngelsofJools κάποια στιγμή.
Για ρούχα ξέρω ότι βγάζουν κάποια τέτοια με κεντήματα οι Βαλκάνιοι γείτονές μας, και πολυ συχνα μοιαζουν με τα δικα μας κεντημενα σχεδια. Εχω σκεφτει να παρω τιποτα απο εκει μπας και τα φορεσω εξω και το κανω μοδα (εχω λοξες εγω 😅).
Αλλα γενικότερα δε βλεπω και πολλες κινησεις προς την παραδοση οσον αφορα τα ρουχα. Μεχρι στιγμης εχουμε για μουσικη και λιιιγα κοσμήματα. Αντε να παμε και προς τα ρουχα σιγα σιγα!
Αν ξερετε μαγαζιά που πουλανε τυπου πιο παραδοσιακα ρουχα και κοσμηματα, γραψτε το στα σχολια ή σε reblogs!